الاثنين، ٢٨ يناير ٢٠٠٨

مشكله اسمها الحب


الحب ؟؟؟ ياترى احنا فهمين معناه صح .ياترى هو موجود اساسا ولا ده وهم وبنعيش فيه.

طيب فى حد يستاهل حبنا لو فرضنا ان الحب موجود. ليه دايما سلسله مشاكل الحب مش بتنتهى

او بمعنى تانى مفيش نهايات سعيده كتير لاى اتنين بيحبو بعض. يمكن لان واحد من الطرفين

خدع التانى او بلاش بيخدعوا نقول فهموا بعض غلط ؟ مفيش حد فينا ممرش بتجربه حب وغالبا

التجربه الاولى بتفشل مع ان اول حب فى حياتنا بيكون اصدق حب ودا رايى الشخصى . اى حاجه

فى اولها بتكون حلوة زى اول كلمه رقيقه ممكن نسمعها او اول دقه قلب تحس فيها انك انسان

وعندك قلب بيدق وبيعرف يحب واكيد الحب ده مش بيتنسى او على الاقل بيبقى ذكره .

ممكن طبعا اللى يقرا الكلام ده يقول انى مش واقعيه وان مفيش حب ولا قصص رومانسيه وان

الحب الحقيقى هو اللى بييجى بعد الجواز . وان مفيش حب غير حبك لزوجتك او لزوجك .انا

مش معترضه على الكلام ده بس ياترى مفيش حب وبعدين لو فى توافق بين الطرفين يحصل

زواج؟ فى ناس هتقول حرام . بس انا بتكلم عن لغه القلب دى احاسيس ومشاعر مينفعش تخضع

لقوانين وقواعد .

ياترى فى طريقه نفرق بيها بين الحب الصادق والحب المزيف؟؟ ياترى لغه صدق حدس قلبك

وخليها على الله واخلص النيه ونم فى البريه كل دى اسباب كفايه عشان نفرق بين الحب اللى بجد

والحب المزيف؟ هو طبعا مينفعش نقول عليه حب بس ياترى فى طريقه لقياس درجه حب الطرف

التانى؟

الاسئله كتير انا عارفه بس ده لان الكلام فى الموضوع ده يحتاج لمليون بوست زى ده بس انا

كنت محتاجه اتكلم او ممكن نسميها فضفضه مع الذات.

هناك ٣٩ تعليقًا:

ابن رشد يقول...

لية بس دة انتي كنتي كاتبة عن التفائل
يعني بكل بساطة سهل جدا لو فية صدق بين الطرفين يحصل حب و جواز و سعادة لا متناهية
بس لازم يكون في توافق و صدق

ريهام يقول...

شكرا ياشمس على ردك بس مفيش صدق وصراحه فى الزمن ده صعب الكلام ده يتحقق وبالتالى صعب يكون فى حب اصلا

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

ايه كل التفاؤل ده

انا مصدقتش انى باقرا بوست لحضرتك

دا تدويناتك التانيه عكس التدوينه دى تماما

وعلى العموم فهو بوست رائع

سلاااااااااااااااااااام

وكان نفسى اكون التعليق الاول بس يالا مش مهم
نعوضها فى مره تانيه

غير معرف يقول...

مفيش حب كلة كدب وخداع وشوية مزاج انا بقيت بكرة حاجة اسمها احب

غير معرف يقول...

مفيش حب كلة كدب وخداع وشوية مزاج انا بقيت بكرة حاجة اسمها احب

غير معرف يقول...

هاى انا اسمى شيماء ماينفعش اقول ان مافيش حب بجد عشان انا لمل حبيت حبيت بجد بس انا بسال لية هو ماحبنيش زى ما انا حبيتة بس برجع واقول لنفسى ان الحب الحقيقى موجود واكيد اى حد بيحب بجد هايلاقى اللى يحبة بجد

غير معرف يقول...

انا اسمي رنا انا حبيت خمس سنين وفي الاخر كان الجواب مينفعش نكمل انا بساله ليه بعد كل حاجه حلوه انتهي كده بقيت بجد فقده الامل ان في حب الحب قليل اوي لمه تلقي حد يحبك بجد وده راي مفيش حب

غير معرف يقول...

أنا سهام من المغرب أحبه منذ سنتبن و هو مقيم بإسبانيا والله أحبببببببه أريده بجانبي لكنه ليست له هوية ذاك البلد أدعوا لي بالصبر
ولكل اللي بتقول مفيش حب بقلها لاء فيييي حب و حب كبييير بس انتوا حبوا من قلبكم مرة و 2 و هتشوفوا و أنا متأكدة...

NADA يقول...

انا معجبه بابن عمى وهو بيحبنى قالى وارتبطاتنا شهر ونص وبعد كده قطع الكلام معايا والاتصال وبتصل بيه كتير ومش بيرد وبيتهرب وجيت كلمته فى يوم ورد عليا وبقى يتهرب اقوله ليه بتعمل كدا بيقولى كله لمصلحتك وانا حاسه ان مامته هى اللى قايلاله مايكلمنيش وهو بقاله اسبوعين مش بيكلمن وانا مش قادره ابعد عنه اعمل ايه افضل وراه ولا اسيبه

غير معرف يقول...

انا محمد انا حبيت بجد بس معرفش الى حبيته بيحبينى بجد بيحبينى اساسا ولى لا انا حبيت حب عمر ما حد حب الحب الى انا حبيته بس ياريت محدش يقول عليا كداب انا حبيت واحده اسمه اسماء حب بجدانا حبيت افضفض شويه من الى جوايه

غير معرف يقول...

انا انسان عادي حبيت ف يوم من الايام و هي كمان حبتني و انا بجد محبتش اشخاص في حياتي اد ما حبيتها بس للاسف جت في يوم و قالتلي انا مش بحبك و مش عايزة اكلمك تاني و انا وقفت مصدوم معرفتش اتنفس حتي و مش عارف اصدق ان هي اللي بتقولي كدة و كرهت الحب و كل حاجة تتعلق بية عشان فعلا فعلا مفيش حاجة في الدنيا دي اسمها حب و انا بصراحة مش هحب تاني عشان لما سابتني في حجات كتيرة في حياتي اتدمرت حتي اللي كان في مصلحتي اتدمر و لحد دلوقتي بحبها بس الحب ميت جوايا و مش هنساها عشان دا اول حب ليا مفيش حاجة اسمها جب ان حد يحب حد و يكون مستعد انة يضحي عشانة او ميجرحوش علي الاقل.

غير معرف يقول...

انا اسمى احمد حبيت بنت خالتى وماقلتلهاش الا اما اتاكدت انها بتحبنى وكنت بحبها بجنون وبعدها سابتنى وساعتها ماعرفتش اعمل اى حاجة حتى فى حياتى وكل حاجة ادمرت بالنسبالى مابقتش اصدق اللى قدامى ولا اعرف انة بيحبنى بجد ولا كلام وبيقولو مابقتش اصدق اى حد وخصوصا البنات ولحد دلوقتى اللى متاكد منة ان المفروض الواحد يحاسب قوى قبل مايقول كلمة بحبك لاى بنت

لية خلتينى احبك يقول...

كنت بحب وحدة اوى وكانت بتقول انها بتحبنى وانا اتعلقت بها اوى مع انها خانتنى مع اعز اصدقائى وبردة متعلق بها مش عارف اعمل اية 0168999473

غير معرف يقول...

انا احببت بنت خالتى احببتها بصدق وجنون وهى تقريبا تحبنى بس المشكلة انها ماتعطينى اى لهفة او شى يدل عاى انها تحبنى كل الزى تفعله ارضائ حين اغضب منها وانا لااغضب منها غير فى هذا الموضوع!

غير معرف يقول...

سلام عليكم

ربنا هو اللى اعلم بحالى انا حبيت وحبيت اوى حتى هو كان بيقول كده كان بيقول مافيش حد حبنى كده بالغرم من ده محبنيش ولما سبته لانى حسيت ان بهين نفسي وكرامتى يقولى انا بحبك ولما ارجعلوا ياسى انا المره دي بعدت ومش ممكن ارجع تانى مش عارفه اذا كان في حب ولا ايه انا خلاص تعبت جوايا هم كبير كان نفسي يحبنى ولا ربع الحب اللى حبتهولو اسوته كمان في انه كان بيحب اوى انه يعذبنى بس انا مش حسبلوا الفرصه دي تانى ابدا

غير معرف يقول...

فى ايه ياجماعه ايه التفائل ده كله مش معنا ان فى شخص خاض تجربه وفشلت معناه ان كل الناس كده وبلاش نظلم الحب معانا الحب موجود بس الاانتوا عرفتوهم هما اللى مفهموش معنا الحب.ياجماعه الحب اساس وجود حياه الحب مش بس بيكون بين الحبيب والحبيبه الحب سر لكل الاعلاقات اللى فى حيتنا حولوا تعطوا لنفسكوا فرصه تمارسوا فيها فعل الحب

b_e6_2003@yahoo.com يقول...

انا اسمى باسم الحب دية حاجة جميلة بس للاسف مش موجودة مش موجودة فاعلا الى فى الافلام انا حبيت بنت 5سنين خنتنى فى الخمس سنين 3 مرات وكل هئول خلاص تئلى دى اخر مرة وتبكى وانا عشان اهبل يسدئها وفى اخر مرة خنتنى فيها التلى انا كدة عجبك ولالا فى الاول قلتلها لا بقلب جامد بس بعد كدة مئدرتش عشان البنئدم نئطة ضعفة هو الحب لئنى الحب ضعف واخر ليما زهئت من قلبى قلتى اسيب البلد واسافر وانا حليا بئلى 8 اشهر فى الامارات وربنا يسمحها وانا حكيت عشان عايز افضفيض لئنى انا هنا عايش وحيد وربنا يسمحها ويوفقها وتعرف حتى تحب نفسها

غير معرف يقول...

ياجماعه الحب حاجةجميلة بس فعلن فى ناس مايعرفوش معنى الحب بس مش عشان وحد خدعك يبامفيش حاجةاسمهاحب بس جلنا مش زى اجيال زمان وربنا معكم فى ازمان ده

غير معرف يقول...

انا ميمي راي في الحب انه شيء وهمي كدب في كدب الواحد يحب بجد ويدي الثقه ولامان ويضحي باي شيء لحبه ده في الاخر يطلع وهم كبير طيب انا ايه زمبي في كدا اني اخلصت ووفيت شور راي دلوقتي ان كل الناس كدابه وخاينه محدش طيب ولا صادق في الزمن ده لا حبيب ولاقريب كل الناس بقت وحشه كلها كدابه وخاينه ليـه كل حاجه حلوه عمرها قصير معلش بقى محدش بينجرح اوى الا لما يحب اوى لا اله الا الله

meme1996@hotmail.com

rambo يقول...

الحب الحقيقي...هو ان تحب الشخص الوحيد القادر علي جعلك تعيسا .....لقد جميع معاني الحب القائمة بالنفس لكن في كل مرة يحدث انفصال من الغير

غير معرف يقول...

ف أكيد حب لان ربنا سبحانه وتعالي غرز فينا الحب صدقوني ياجماعه الحب د احلي حاجه ف الدنيا بس مش ذمبنا إلبيحصل د ذمب المشاكل والظروف إلبنمر بيها واناواحد من الناس بحب وبحب اوي وبجد ومش هقدر أحب حد غيره حتي ولوكان قاتلني عشان مفيش احسن من التسامح ف الحب

غير معرف يقول...

أناعاوزه ارد ع (ليه خلتني احبك) تفتكر انك تقدر تعيش مع واحده خاينه! تفتكر هتقبل تجوزها واولادك يكونوا منها؟ نصيحه انساها اناعارفه ان النسيان صعب بس النسيان اشرفلك مليون مره من انك تعيش طول عمرك ف جحيم الشك والغيره وانك متثقش فيها واطفالك يطلعوا معقدين من تصرفاتك فكر بعقل وحكمه احسن ماتندم طول عمرك

غير معرف يقول...

اناعاوزه ارد كمان ع(ناديه) بصي ياناديه اكيد ف سبب بيخليه بيعمل كدا لوبتحبيه بجد حاولي تعرفي واوعي تضيعي حبك بإيدك واكيد هوا بيتعذب أكتر منك نصيحه حاولي تكلميه وتفهمي ايه إلحصل وحسسيه بحبك واوعي تشاكلي معاه كلميه بهدوء

hazem tito يقول...

والله العظيم انا عايز اقول يا شباب ان فعلا الحب الصادق ف هذا الزمان ليس له مكان ولماذا عندما نحب قووووووووووى تصبح حياتنا مليئة بالالم والحسرة والندم ع الاخلاص والتضحية والايام والوقت الذى ضاااااع ولكن اقول لكل مجروح لاتندم ع شىء ف الحباة وخاصة من باعك وتستطيع ان تعيش من غيرة كما عيشت قبلة وجرحه لك سوف يقويك لا يجب ان يضعفك واستمدمن هذا الجرح قوتك ع التحدى ولا تعتبر انك عيشت هذة الفترة وعموما كما قال النجم الكبير (حماقى)عموما يالله مش فارقة ومش خسران عشان اعرف دة دلوقتى انا الكسبان دة يوم بدرى يريحنى وانا بنساه ومش يمكن لو اناكملت اعيش ندمان

no love story never يقول...

ممكن اقول الحياة من غير حب متبقاش حيااااااة بس هنتعذب فى واناااااااااااااا مجربة مرتين بس احساس جميل

غير معرف يقول...

هوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو الحب حرام بالعكس بس الى يحب بجد واخلاص اصحاب اناااااا بوبوس @

غير معرف يقول...

الحب ده بجد عن تجربتي وهم كبير احنا اللي بنحط نفسنا فيه بعد الجواز الحب بيسيح زي الايس كريم في الشمس ونادر لما نعيش لحظه فيه بس اكيد الغلط من عند الراجل لان الست كل مشكلتها كلمه حلوه لانها بتدي كتير اويي تحت بند ان ده واجبها في الحياه من حقها انها تاخد مقابل كده معامله طيبه

غير معرف يقول...

انا بحب واحد والواحد ده بيحبني هو كمان بس صحبه هو كمان بيحبني ففرق ما بنا ومش بكلم اللي بحبه دلوقتي بسبب صحبه ده لانه ما ينفعش يخصرهوخناقتهم بتبقي بسببي بس هو واحشني اوووي ونفسي اكلمه بس مش عارفة اعمل ايه

غير معرف يقول...

حد يجاوب عليا

غير معرف يقول...

انا حبيت واحد واتجوزت واحد تانى بس مش انسى الحب الاول بقالى 4 سنين متجوزةومش قادرة انساهوانا زهقت من الحب واللى بيحبو واللى عايزين يحبو وزهقت من العيشة واللى عايشنها لدرجة انى عايشة وخلاص عشان الشكل الاجتماعى وعشان بنتى وانتو عارفين نظرة المجتمع للمطلقات انا جوزى بيتخلى عنى عند اول مشكلة وبيقولى دى نهاية حياتنا عارفين رضيين بالهم والهم مش راضى بينا

مسيو المصرى يقول...

ان كنت رجلا بمعنى الكلمه فلا تسمح لفتاه ان تبكى
وان كنت تحبها فلا تدعها تغيب عنك
واذا كنت تعشقها فلا تسمح لها بالرحيل


الحب الحقيقى اروع واجمل شئ فى الدنيا وياريت نحاول نغير من نفسنا ونحب بجد كلنا

مسيو المصرى يقول...

حبيبتى ونور عينى

انى احبك وا تسالينى عن حبى ليكى لان حب ليكى هو حبى لنفسى وانتى جزء من نفسى وحياتى

ان حبك قد سكن قلبى وملك كل حياتى

انى احبك واشعر باجمل شئ فى الدنيا وهو الشوق اليكى

ولكننى ابكى لاننى لا اعلم من هى التى سيكون لها تلك الكلمات وكل المشاعر التى ف قلبى لا يوجد فتاه تسمع تلك الكلمات متى ياتى اليوم لقول لحبيبتى انى احبك ومن هى ولكن اصبر على كل المشاعر والحب واكتب فى نفسى وكيانى كل الحب والعشق اللى ان تاتى اللى احبها وافوح لها بحبى وعشقى لها يارب ارزقنى ببنت تحس بمشاعرى وتحبنى بجد

غير معرف يقول...

انابحب وحتا مسحي اعمل اية

غير معرف يقول...

مش عرف اعمال اية انااسمي كريم مسلم

غير معرف يقول...

حديجاوب علي

غير معرف يقول...

انا بحب وحده ومش عارف اكلمه ازاي وهيا اكبر مني ومش عارف اعمل اى

غير معرف يقول...

ياترى انا هحب ولا اية شكلى كدة هعملها بس حاسة بخوف شديد ياترى متعقدة من اللى شوفتة من اصحابى ولا علشان هو مسافر مش جانبى علما بانى اول مرة احاول افتح قلبى لحد !!!!! مش عارفة بقى

اسماعيل المخدوع يقول...

انا اسماعيل نمر حبيت واحده اسمها كريمة من بلدنا كانت ماشية مع شباب كتيرة اتغشيت فيها واول ما عرفت اتصدمت صدمة كبيرة وانا مش عارف اعمل ايه

محمود الحزين يقول...

بسم الله الرحمان الرحيم @ انا بحب واحده بس هيه بعيده عني وما بشوفهاش اللي كل فين وفين وهيه بتحبني زي ما انا بحبها وانا مش عارف اعمل ايه علشان ابوها شادد عليها شوية بسبب الدراسة وانا ما بنمش الليل ونفسي اشوفها واكلمها واقولها اللي في قلبي بس خايف تكون اتغيرت علشان اديلي فترة ما بشوفهاش وعايز اقولها بحبك@يا@ كل @منايا@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@الصديق المخلص @ محمود ابو الفضل 01203059088 ياريت اللي يلاقي حل يتصل بيا بس هيه من بني مزار محافظة المنيا