الخميس، ١٣ مارس ٢٠٠٨

يامرحبا بالتاجات


تالت تاج يتمررلى بس المرة دى التاج ده من اختراع عبدالرحمن او الواد الدكتور عبدالرحمن صاحب اجدع مدونه وكلنا عارفنها طبعا هى مدونه الصيدلى المطحون قال يعنى انت مطحون ياعبدالرحمن ( انت مووووووس مذاكرة ياسوسه) اللهم لا حسد انا خلصت خلاص وعينى مش فى صيدله ولا حاجه المهم نشوف التاج



س1... لو مكنتش مصرى بس عربى كانت هتبقى ايه نظرتك للمصريين؟ واللى بيحصل فى مصر دلوقتى؟

اولا ده سؤال لئيم طحن ياعبدالرحمن عاوزنا نشتم فى نفسنا بس بالزوق عموما اقولك ياسيدى لو كنت من اى بلد تانى كنت هقول المصريين دول مطحونين ياعينى ومش لاقيين ياكلوا عيش حاف حته ورئيسهم ماسك البلد بايد من نار مش عارفين يتنفسوا ياعينى معاه



س2... لو كنت اوربى او غير مسلم كانت هتبقى ايه نظرتك للعرب والمسلمين؟

كنت هقول العرب دول اى كلام ناس خيخه يعنى ومتخلفين بس ده مش رايى طبعا ده رايى وانا عامله اجنبيه يعنى وتقريبا هى دى نظرتهم لينا اننا شعوب همجيه ومتخلفه من دول العالم التالت ومتاخرين فى كل شئ حتى بلادنا مش عارفين ندافع عنها واموات ياعرب اموات ( امجاد ياعرب امجاد سابقا)




س3... لو قالولك انك بقيت رئيس جمهوريه كنت هتعمل ايه؟

اولا ايه الفال الحلو ده ( ايقون منشكح اوى ) دنا كنت عملت عمايل وسويت الهوايل ... دعونا نعمل فى صمت اصلى مش بحب اقاطع ودارى على شمعتك تقيد وتشعلل كمان هههههههه




س4... لو كان ينفع ترجع طفل تانى .. ترجع؟ وليه؟

اتمنى من الله ان ايام الطفوله تعود طبعا ولو كان ينفع كنت هكون اول واحده تعيل ونعيد ايام المعيله والطفوله تانى ..ببساطه الايام دى انا بعتبرها اجمل ايام عمرى على الاقل الواحد يفضل طول عمروا من غير مايشيل هموم ولا مسؤليات ولا يتعب لان كل مابتكبر وتعرف اكتر على اد مابتعرف على اد مابتتعب كل ما يبقى الانسان بسيط كل ما اعبائه وهمومه تقل وحياته تبقى اسعد




س5... لو انت طبيب وعندك مريض ميؤوس من حالته تصارحه بالحقيقه والامر الواقع ولا تغرس فيه الامل لغايه مايموت؟

اغرس فيه الامل لاخر لحظه انا من رايى ان الكدب فى الحاله دى افضل من الصراحه وبعدين الموت والحياة بايد ربنا بس ولا طبيب ولا اى حد يقدر يحدد موت انسان ومين عارف ممكن حاله كل الناس شايفه انها ميؤوس منها وتخف بأذن الله ويتكتب له عمر جديد ولو فرضنا انه هيموت يبقى مش لازم اموته موت على موته واقوله روح انت ميت واضلم الدنيا فى وشه على اخر ايامه لازم يكون فى رحمه فى التعامل




س6... لو سمح ليك برؤيه الرسول عليه الصلاة والسلام وانك تقوله جمله واحده بس او كلمه واحده هتقول ايه؟

اقوله بحبك يارسول الله يا اعظم خلق الله وسامحنا اننا مش قادرين نرد الاسائه اللى اتقالت فى حقك بس انت اعظم من اى كلام او ردود ندافع بيها عنك




س7... لو طلعت القمر هتكتب ايه؟

بصراحه مش فاهمه السؤال اوى بس لوقصدك هكتب ايه على سطح القمر هكتب بحبك يا فلان وفلان ده اسم عريس الغفله اللى هحبه ان شاء الله وتكون امه داعيه عليه بيا




س8... لو اتخطبت او اتخطبتى لواحد واثناء الخطوبه اكتشفتى ان الطرف الاخر غير قادر على الانجاب هتعمل ايه؟

صعب اجاوب على السؤال ده لانى بحب الاطفال جدا ثانيا لازم اكون فى الموقف نفسه وعيشاه عشان اقدر احكم هيكون تصرفى ايه ساعتها ومدى حبى لخطيبى هيكون قد ايه مثلا وساعتها اقدر اجاوب




س9... لو كنا فى عصر ازدهار الاندلس كنت تتخيل نفسك ايه؟

بياعت عصير قصب ههههههههههه بهزر طبعا ... اممممممممم كنت احب ابقى مهندسه ومعرفش بقى ايامها كان اسمها ايه ولا يمكن مكنش فيه اصلا معرفش بقى




س10... لو انت مررت التاج ده لحد ومجاوبشى عليه هتعمل فيه ايه؟

هعملوا كفته لالالالالا هخلع راسى وادعى عليه ساعه مغربيه لالالالالالالالا هرفع عليه مطوة سن فيل لالالالالا برضوا انا افوض امرى لله وخلاص وهو الخسران مش انا ( ايقون واثيق من الفوز)




س11... لو هتسافر اى مكان فى الدنيا تعيش فيه هتروح فين؟

على راى الاغنيه على بلد المحبوب ودينى يعنى اعيش فى البلد اللى هيكون فيها قلبى او مع الانسان اللى بحبه مهما كانت بقى بس انا عن نفسى بفضل اى مكان جوة مصر




س12... لو مررت التاج ده هتمرروا لمين؟

احب اشكر صاحب التاج واشكر اللى مررلى التاج واشكر ساعى البريد اللى وصلهولى واشكر الظروف السعيده اللى خلت النت يشتغل عندى واجاوب التاج وفى النهايه مش احب اسمع اغنيه لالالالاء احب ادبس كل اصحابى المدونين اللى لسه مجاوبوش على التاج ده واقولهم يلا اشربوا بالهناتو والشفاتو مطرح مايسال يجاوب يارب

هناك ٤١ تعليقًا:

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

ياسلام على الاجابات

لئه سياسيه بجد

على فكره عجبنى اوى الخط الصغير ده

لانى ماعرفتش اقرأ اى حاجه

محمد مارو يقول...

مبروك ع التاج

بس عندى سؤال

هو حد قال لحضرتك ان نظرنا سليم و لا حاجه ؟

احنا بنشوف بالعافيه

تقومى حضرتك تكتبى التاج و نقراؤه بالميكروسكوب

Abd-Alrahman يقول...

هههههههه
ريهام عيب عليكي الي بتقوليه عليا دة
اولا التاج دة مش من اختراعي يا جماعة نهي هيا الي ادتهولي يا جماعة
وبعدين تعالي هنا يا بياعة القصب

مطوة سن فيل مرة واحدة يا مفتريه
يالهووووووووي وعايزة تتجوزي
ربنا يكون في عونة يا ريهام

ريهام يقول...

وانا ايش عرفنى انكم عيال شيش بيش بقى البسوا نضارة قعر كوبايه وبعدين الخط واضح ياظلمه يامفتريين

ريهام يقول...

الله يبارك فيك يا مارووووووو وعقبالك وعارفه انك عندك حساسيه من التاجات عشان كده بمررهولك غلاسه

ريهام يقول...

ربنا يكون فى عونى انا ياعبدالرحمن انا اللى هبقى غلبانه مش هو لان الرجاله كلها مفترررررررررريه
وبرضوا عاوزة اتجوز ميضرش يعنى ( ايقون وش كسوف)

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً يقول...

ياسلام اجابات في منتهى الدبلوماسية
وعلى فكرة الخط صغير جداً

وعاوز ميكروسكوب

"النجم القادم" يقول...

السلام عليكم

اجابات موفقه

يلا ربنا يوفقك

وقال ايه مالكيش فى السياسة

بس ربنا يعزك يارب

والى الامام دائماً

arsenalwy يقول...

لو ممكن اطلع القمر

هكتب بحبك ومش هحب غيرك يامن هديتى قلبى لطريق الحب

بما انك بتسمعى اى حد بيحكى فانا عايز احكى وانتى تسمعى بس مش عارف فين
وامتى

شكرا

ريهام يقول...

شكرا ياجمعاوى ويقطع الخط وسنينه كلكوا عليا ولا ااااااايه ( ايقون بيشد فى شعروا)

ريهام يقول...

شكرا يانجم وفعلا انا مليش فى السياسه ومش بحبها واتمنى ان الاجابات تكون عجبتك فعلا

ريهام يقول...

اهلا بيك يا ارسنالاوى فى اى وقت وفعلا انا عوزاك تحكى واسمعك ونفكر سوى
وعجبتنى اوى الجمله اللى هتكتبها لو طلعت القمر هاااااااايله

جيلان يقول...

بسم الله
يامفترييييييييييييييه معرفتش اقرء حاجه الخط صغير اوى
بس اجابات حلوة
بقه الاندلس مكنش عندهم هندسه اخص اخص كسسسسسفتينا
اه صحيح ياريهام الا هما كان عندهم ولا لا ؟
تقبلى مرورى ويارب دايما للامام
على فكرة دى هتبقه امو داعيه عليه الى هيتجوزك يلا اهو هيكون ليه الجنه لو استحملك ياعينى عليه والله صعبان عليا
صحيح نسيت اسئلك انتى بتدرسى علم الاجرام من ورانا ولا ايه عماله تقولى مظاوى ومعرفش ايه قدرتى تكتبيها يلا حسبى الله ونعم الوكيل

ريهام يقول...

ماشى ياجيلان بقى الخط صغير ولا انتى اللى ضبش؟ هههههههه
وبعدين ياجيجى الاندلس كان عصر ازدهار يعنى اكيد كان فيه كل حاجه وخيرات ربنا كتير وعديها بقى بلاش فضايح
وبالنسبه لعريس الغفله ده اموا دعياله ومن قلبها انه هيتجوزنى يابت دنا من ذوى الاملاك ( مش ذوات الاربع )ههههههههه عندى ايميل عالنيل ومدونه اربع اوض وصاله وحمام يرد القلب روحى روحى روحى كده
وبالنسبه لعلم الاجرام فدا علم حديث ظهر فى عصر مبارك ربنا يزهزه عصروا وينصروا على مين يعاديه هاااااى هئ

Abd-Alrahman يقول...

في بوست جديد عندي يا ريهام وعايز رايك
وعلي فكرة الخط لسة مكبرتيهوش برضة
علي العموم براحتك

عبدالرحمن

arsenalwy يقول...

ماشى ياريمو ياجميل

الاول ادخلى اقرى بوست (من انا ) فى مدونتى وبعدين نتكلم علشان يبقى عندك خلفية

والسهرة للصبح بعد الماتش

سلام ياجميل

روابط يقول...

بصراحة يا ريهام انا مسترخم موضوع التاجات ده , ليه ؟ لأنه فى رآى يقضى على خصوصية المدونة كفكرة

كما ان معظم الأسئلة التى يحتويها التاج كالتى أراها هنا عقيمة وسخيفة , بالبلدى لا تقدم ولا تأخر
تحياتى وفى أنتظارك أنت

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

لو انا مش مصري كنت وعربي من بتوع البترول كنت هاقووول يايا هما المصرييين دول عايشين أزاي بمرتباتهم دي واقووول ياحرام انتماذاي ماعندكمش عربيات ذي بتاعتنا عربياتكم مش من مستوانا يامصاروة
السؤال ده اللي حبيت اجاوبه من التاج بس من غير ماآخد التاج كله

ريهام يقول...

حالا ياعبدالرحمن هدخل اهو واشوفوا وانسوا الخط بقى اخر مرة هكتب بيه ( وش بيعيط)

ريهام يقول...

ماشى يا ارسنالاوى وعلى العموم انا عرفت من انت من قبل ماتقولى ودخلت مدونتك وعجبتنى جداااااااا

ريهام يقول...

شكرا جدا ياحازم وانا بحترم رايك ده جدا فى موضوع التاجات ووصلتنى الفكرة او قصدك ايه ومعاك حق برضوا

ريهام يقول...

مرحبا بكى يا مفقوعه مرارتها فى مدونتى لاول مرة واتمنى تكون عجبتك وبصراحه معاكى حق تتفقع مررارتك وتستغربى على احوالنا نحن المصريين المطحونين فى الارض وعموما لنا الله بقى
مسيرها تروق وتحلى

Eman Eltaher يقول...

أولا بجد صورة التاج اللى انتى حطاها دى جميلة اوى
و اجباباتك بيسطة انا كمان نفسى لو كانت ترجع الطفولة و بعتبرها اجمل مراحل حياتى
آل يعنى انا عديت كل المراحل !!!!!!!!!!! ههههههههههههه

معلش انى دخلت كده من غير استئذان !!!!!!!!! تقبلى حياتى

ammar يقول...

الظاهر انى اتأخرت اوى
بس معلش بقه علشان البرد
يعنى مفيش كتاكيت ...
ومش هاعلق على موضوع الخط زى كل حبايبنا
بس حرام عليكى ..كبريه شويه
اجابات حلوة اوى
احلى اجابة : بتاعت القمر
انا قرأت التاج ده كتير قبل كده
وكل واحد يقول هاطلع القمر اكتب اسم حبيبى
انا عن نفسى لو طلعت القمر
هاحدف من هناك طوبه كبيييرة
تنزل على راس حد كده انا متضايق منه (ايقونة واحد بيشد فى شعره)
ههههههههههههههههههههه

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

فين الموضوع الجديد

انتى بتنزلى موضوع جديد كل سنه

حسبى الله ونعم الوكيل

(ايقون واحد مفقوع وبيضرب واحد قدامه )

شخابيط يقول...

المدونه جميله اوى

واسمها حلو

شخابيط يقول...

على فكره انا طلعت غير كل اللى ردوا عليكى وكبرت الكلام قبل ما اقرؤه بس برده كبريه

ريهام يقول...

اهلا بيكى يا ايمى فى اى وقت انت تدخلى من غير استاذان عالطول واللى مش عاجبه يتفلق ولو على التاج اتفضليه ميغلاش عليكى ياقمر

ريهام يقول...

منور يا عمار وقال يعنى الطوب والظلط خلص من على الارض طالعلى حضرتك القمر عشان تحدف طوبه على نفوخ واحد حبيبك اووووووووى. والله انت عسل

ريهام يقول...

بالراحه شويه عليا ياحاج حسام انا مخى مش دفتر معلومات وافكار زيك الصبر طيب

ريهام يقول...

شكرا يا شخابيط على الذيارة الحلوة دى وكويس ان اسم المدونه عجبك اصلى بصراحه كنت بفكر اغيروا بس مدام عجبك هسيبوا زى ماهو وحاضر هكبر الخط ( ايقون بيعيط)

la3lahakhier يقول...

السلام عليكم
اول زيارة
ردود مميزة جدا ومبروك على التاج
تقبلى مرورى

حمادة زيدان يقول...

ريهام
مبروك عالتاج والإجابات كلها في الجون تمام تمام يعني ... أنا أول مرة آجى هنا وان شاء الله مش هاتكون الأخيرة

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

المدونه دى اصحابها ماتوا ولا ايه

"النجم القادم" يقول...

السلام عليكم

هو كل مرة لازم نيجى نشدكم من ايديكم علشان تيجوا تتغدوا عندنا على العموم احنا هناكل مش هنستناكى العيال هتموت من الجوع

ريهام يقول...

شكرا يا la3laha على ذيارتك للمدونه بس كان نفسى اعرف الاسم لانى مش عارفه اقراه

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اول حاجه مدونتك جميل بسم الله مشااء الله

واجابات جميله جداااا بس اجمل اجابه عجبتنى بتاعت

س11... لو هتسافر اى مكان فى الدنيا تعيش فيه هتروح فين؟

الاجابات كلها طبعا جميله بس دى بعتبرها احسن اجابه

هة دى اجابات اليكس عروس البحر

تقبلى تحياتى

في حب مصر يقول...

رغم انك بتاعة مطاوي وسنج ويمكن ضرب نار بس بصراحة يا بختة اللي هتكوني من نصيبه كفاية انك هتكتبي اسمه على سطح القمر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مصري غلبان في الإمارات

مدحت محمد يقول...

اااااااااااااه ياعينى
كبرى الخط شوية وبطلى بخل
وبطلى تقرى على الراجل
ههههههه
وكبرى الخط كبرى الخط
كبرى الخــــــــــــــــــــــــط

YHYيــوســف الـمصـرى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
...........................
اجابات دبلوماسية ;)

تحياتى

غير معرف يقول...

معليشي يا ريهام انا عارف اني دايما متأخر بس اعذريني والله بس ما شاء الله اجابات نموذجية .....
تقبل مروري