الجمعة، ٢٦ أكتوبر ٢٠٠٧

جحود وظلم بدرجه امتياز

القصه دى قصه حقيقيه وانا اعرف بطلها شخصيا هو شاب لسه فى ريعان شبابه بس للاسف بيتحمل ذنب مش ذنبه الحكايه ببساطه تبدا كالاتى الشاب ده والده كان مهندس زراعى وطلع معاش مبكر هو ووالدته وكان المعاش عبارة عن 7 افدنه زراعيه الوالد كان الاخ الكبير لاخواته البنات وطبعا هو اللى تحمل نفقات زواج اخواته البنات ومكنش بيرفض لهم طلب وطبعا كان كل مايحتاج فلوس يبيع جزء من معاشه او الارض لدرجه ان حتى بعد جواز اخواته البنات كان بيساعد ازواجهم بمبالغ من المال عشان يعملوا بيها مشاريع خاصه بيهم . نرجع تانى بقى للباشمهندس والاخ الكبير فى الفترة دى كان بيدخل فى مشاريع كتيرة وللاسف كلها بتفشل فشل زريع لدرجه انه باع كل اللى يملكه واستلف كمان والديون بدات تتراكم على الاسرة.
وسط كل المشاكل والديون دى الاب كان عنده 7 أولاد فى مراحل التعليم المختلفه وبطل القصه كان الابن الكبير وكان بيشتغل عشان يصرف على تعليمه لحد ما اتخرج من كليه الزراعه وربنا وفقه وقدر يشتغل فى احد مصانع الالبان بدا كعامل بسيط فى الوقت اللى زميل له اتعين مهندس فى الشركه وده طبعا بسبب الكوسه والوسطه المهم الشاب ده كان بيحارب وبيحاول يثبت نفسه وسط كل الظروف الصعبه اللى هو فيها لحد ما وصل انه يبقى كبير مهندسين .
طبعا المرتب كان يادوب بيسدد ديون الوالد اللى صحته اتدهورت من كتر الهموم فى وسط كل ده الشاب ده نسى نفسه ونسى ان ليه قلب بيدق وبيحب وله مشاعر . وفى يوم عجز الشاب ده عن سداد القسط الشهرى للبنك واتصل باحدى عماته الكريمات ليطلب منها مساعده ماليه وقالها ياعمتى انا محتاج الف جنيه اسددها للبنك والا هتسجن قالت العمه مش معايا اجيبلك منين وقفلت سماعه التليفون فى وشه مع ان الديون دى كانت بسببها هى واخواتها بس نقول ايه للانانيه والجحود الواضح . المهم ان فى مرة الشاب ده اتعرف على بنت على النت ومقدرش يقاوم مشاعره اللى صحيت فجاه بعد ما كانت شبه معدومه بس الديون مش بترحم وهو خايف ان الانسانه اللى عطته الامل فى الدنيا تضيع منه بسبب الديون اللى مش بتنتهى .
اللى عاوزة اقوله من القصه دى ان ياريت الضمائر تصحى ونبطل انانيه وجحود وظلم لو ده حصل اكيد قصه الشاب ده ووالده مش هتتكرر . فين ياجماعه صله الرحم بقى هو ده جزاء اللى يعمل معروف وقت الشده ميلاقيش اللى يقف جمبه ومين اقرب الناس ليه تتخلى عنه؟

هناك ٤ تعليقات:

بنت الاسلام يقول...

صلة الرحم

ضاعت يابنتي عند ناس كتير


بس باذن الله

هترجع تاني لو احنا رجعنا لاخلاق المسلمين بجد


قصة الشاب ديه بتتكرر كل يوم

وللاسف في الغالب بتموت

بسبب ضغوط الحياة


تحياتي لابداعك

وقلبك الحساس جداا بغيره

nosha يقول...

ممتاز جداً البوست اللي أنتي كاتباه يا ريهام .... وكل اللي أقدر أقوله حسبنا الله ونعم الوكيل ... واللي ملهوش خير في أهله ملهوش خير في حد ... وإفعل ما شئت يا ابن آدم كما تدين تدان ... ومينكرش المعروف اللي ابن الحرام .... ومعلش بقى على وصلة الأمثال والأحكام دي لإن هو ده اللي لازم يتقال في الموقف ده

ريهام يقول...

شكرا يابطوط انتى ونوشه على تعليقاتك الهايله دى واسفه لو كنت ضايقتكم بالموضوع ده بس دى حقيقه موجودة وفعلا على راى نوشه كما تدين تدان

هيثم الغيتاوي يقول...

اعتقد ان اللى حصل ده هو الطبيعى
والاستثناء .. لو حصل العكس

هو ده الوقت اللى عايشينه
فبلاش نتوقع الخير كتير عشان منتصدمش اكتر

فى مثل شعبى كنت اسمعه زمان من ماما

ان طلع العيب من اهل العيب
ميبقاش عيب

ههههههههههههههه

يعنى معناه ان ده الطبيعى برضه

فرصه سعيده